Amikor csapágycserére kerül sor, nagy segítség lehet, ha le tudjuk olvasni a csapágyon található számsort. Ezek a számok szabványosítva vannak, így lényegesen gyorsabbá válhat a megfelelő alkatrész beszerzése.
Miért fontos a csapágyjelölés?
A csapágygyűrűn található 4 vagy 5 jegyű azonosító szám megkönnyíti a cserefolyamatot, hiszen a legtöbb gyártó — például az SKF — ezt a szabványos jelölési rendszert alkalmazza. Ennek köszönhetően gyorsan be lehet azonosítani, hogy milyen csapágyról van szó.
A csapágyak ISO szabványai
Szerencsénkre a csapágyak azonosítása ISO szabványok alapján történik, így a világ bármely táján ugyanazt a jelölési rendszert használják. Egy európai gyártó és japán gyártó is ugyanazzal az azonosítással látja el az adott csapágyat — például a 6208-as kódot. Tehát legyen akár SKF, NTN, SNR, FBJ, CX, NACHI, vagy más, nagy valószínűséggel ugyan azt, vagy nagyon hasonló a jelölést használnak.
Hogyan dekódoljuk a csapágyjelölést?
Vegyük például a "6208 2Z C3" jelölést:
-
6 — Egysoros golyóscsapágy.
-
2 — A csapágy méretvonala.
-
08 — A furat (tengely) mérete, ami a megadott szám ötszöröse: 08 x 5 = 40 mm.
-
2Z — Fémtömítés mindkét oldalon.
-
C3 — Nagyobb radiális belső hézag.
Ez a kombináció már az első pillantásra is sok információt ad a csapágyról!
Dimenziós vonal és furat mérete
A csapágy méretvonalának azonosítása meghatározza, hogy a csapágy vékonyabb-e nagyobb forgási sebességre, vagy masszívabb, nagyobb terhelésre tervezett. Például a 6708-as csapágy vékonyfalú, míg a 6408-as típus masszívabb.
A furat mérete a jelölés utolsó számjegyeiből olvasható le: 08 x 5 = 40 mm, vagy nagyobb méreteknél az utolsó két számjegy ötszöröse.
További kiegészítő jelölések
Az alapmegjelölés előtt vagy után található kiegészítő szimbólumok további fontos információkat hordoznak:
-
2RS — Érintkező műanyag tömítés mindkét oldalon.
-
N — Horony biztonsági rögzítőgyűrűk számára.
-
NR — Rögzítőgyűrűkkel ellátott horony.
-
C2, C3, C4, C5 — Sugárirányú belső hézagok.
-
K — Kúpos furat
-
P6, P5 — Növelt pontossági fokozatok.
Csapágykarbantartás és hibadiagnosztika
A csapágyak megfelelő karbantartása elengedhetetlen a hosszú élettartam és a zavartalan működés érdekében. Néhány alapvető karbantartási lépés:
-
Kenés: Rendszeres kenőanyag-utánpótlás, a gyártó által ajánlott zsír vagy olaj használatával.
-
Tisztítás: A csapágyak tisztán tartása megakadályozza a szennyeződések okozta kopást.
-
Ellenőrzés: Időszakos állapotellenőrzés rezgésdiagnosztikával vagy hőmérsékletfigyeléssel.
Gyakori hibajelek
-
Zaj vagy vibráció: Kopás, kenési probléma vagy szennyeződés jele.
-
Túlmelegedés: Elégtelen kenés vagy túlterhelés figyelmeztető jele.
-
Laza futás: A csapágy túlzott kopása vagy helytelen felszerelése.
A csapágyjelölések rendszere első látásra bonyolultnak tűnhet, de az alapok megértése után már könnyen eligazodhatunk benne. Azonban még ebben a szabványosított rendszerben is számtalan kivétel adódhat, hiszen nem minden gyártó követi maradéktalanul az ISO szabványokat.
Amennyiben valamiért mégsem lehet leolvasni a csapágy jelölését, akkor érdemes lemérni. Erről itt olvashatsz részletesebben!
Amennyiben bizonytalan vagy, vagy kérdésed merül fel, a csapágyak jelölésével, kiválasztásával kapcsolatban, bátran fordulj hozzánk! Segítünk megtalálni a megfelelő csapágyat, hogy a géped ismét zökkenőmentesen működjön.